10 דברים שלא ידעתם על משחק הלגו ועל ה'לגולנד'

    דוד גדנקן 2 Comment on 10 דברים שלא ידעתם על משחק הלגו ועל ה'לגולנד'
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חופשת הקיץ קרבה ובאה יש שיחפשו תעסוקה יצירתית לילדיהם ויש הנוסעים לחו"ל לחופשה משפחתית .לאלה גם לאלה 10 דברים שרציתם לדעת על "לגו" ועל פארק לבילוי משפחתי בשם "לגולנד".

    א. דנמרק היא מדינה המורכבת רובה מקבוצות איים ובדרומה פינינסולה (חצי אי) המחובר לצפונה של גרמניה (אזור שלזוויג הולשטיין הסמוך לעיר המבורג) הנקרא "יוטלנד" או בשפה הדנית "יולנד". במרכז חצי האי עיירה קטנה, כפרית בעברה, בשם בילונד.

    ב. בתחילת שנות השלושים של המאה הקודמת, חי בעיירה נגר בשם אולה קירק כריסטינסן. כשנגרייתו עלתה באש, החליט אולה להתחיל לייצר צעצועים מעץ. בתחילה ייצר בעלי חיים (דובונים, כלבלבים , וכד' עם ובלי גלגלים). בהמשך החל לייצר צעצוע אהוב על הילדים קוביות מעץ. לצעצועים שייצר קרא בשם "לגו" ובלועזית "LEGO" שם המוצר הינו ראשי תיבות של שתי מילים בשפה הדנית "שחק היטב" ובכתיב הלועזי "LEG GODT".

    ג. לנגר הדני היה בן צעיר (בן 12) ושמו : גוטפריד קירק כריסטינסן או כפי שכונה בפי כל GKC. גוטפריד בשעות שאחר בית הספר ובחופשות, נהג לעזור לאביו בנגריה. לנער היו הרבה רעיונות לצעצועים חדשים והאבא נענה לרעיונותיו.

    ד. בסוף שנות ה-40, תחילת שנות ה-50, החלו באירופה לייצר צעצועים מפלסטיק. אחד הפופולריים היה צעצוע שנקרא "אבני פלא". היו אלה אבני בניה צבעוניים מחומר פלסטי פשוט. גם אני בילדותי שיחקתי באבני הפלא וכשניסיתי לבנות מהן מגדל, תמיד היו מתפרקים. סוכן אנגלי שייצג את החברה שייצרה המכונות להזרקת פלסטיק, הציע לנגר הדני לרכוש כמה מכונות ולנסות לייצר צעצועים מחומר הגלם ה"חדיש" – הפלסטיק. אולה קירק הנגר נענה להצעה והחל לייצר קוביות מפלסטיק. הילדים לא כל כך אהבו את צעצועי קוביות הפלסטיק כי הן לא נתפסו האחת בשניה והיו מתפרקים בקלות.

    ה. כאן נכנס לתמונה בנו הצעיר של הנגר, גוטפריד, חקר ובדק כיצד ניתן לחזק את אחיזת הקוביות וליצור חיבור אמין ויציב. רעיונו היצירתי היה לשלב בחלל קובית הפלסטיק, שלושה גלילים (צילינדרים) והוספתם הפכה את הקוביה לחזקה מאד, ליציבה, למתחברת בקלות. גוטפריד זכר משפט שלמד מאביו "רק המצויין הוא מספיק טוב" (ONLY THE BEST IS GOOD ENOUGH) והחליט כי את קוביות הפלסטיק שהמציא חייבים לייצר מחומר הגלם הפלסטי הטוב ביותר שקיים וכך עשה את לבני הלגו החדשים ייצר מחומר הנקרא אי.בי ס.

    ו. הרעיון הבסיסי של צעצועי הלגו היה היצירתיות של הילדים ובתחילת הדרך של המפעל בעיירה בילונד, ייצרו בעיקר קופסאות, בגדלים שונים ובהם לבני לגו בסיסיות ללא הוראות בניה, המטרה הייתה לייצור אצל הילדים אתגר יצירתי בהתאם לגילם. צעצועי הלגו ייוצרו החמישה צבעי יסוד שהילדים נחשפים אליהם ואוהבים שחור, לבן, אדום, צהוב, וכחול. עברו שנים וגוטפריד קירק איתגר את אנשי הפיתוח להוסיף מערכות לגו לגילאים השונים ולפתח ערכות נוספות.

    ז. החל מסוף שנות ה60 הוספו כל שנה מגוון של צעצועי לגו. לילדים הקטנטנים נוספו קוביות בגודל כפול, שמגיל שנה וחצי הפעוטים יכלו להחזיק ולבנות בקוביות. סדרה זו קיבלה השם "דופלו". לגדולים נוספו מדי שנה מערכות של: מטוסים, אניות, ניידות משטרה,אמבולנסים, שדות תעופה, כבאיות של "מכבי אש", הליקופטרים ועוד. הייחודי במערכות אלה היו שנוספו בהם דמויות של אנשים בגודל מיניאטורי ובלבוש מתאים. הפילוסופיה שעמדה מאחורי הוספת מגוון צעצועי הלגו הייתה לייצר קופסאות שהכילו נושאים שהילדים הכירו מסביבתם הטבעית. עברו כמה שנים וילדים שאהבו מאד לשחק בלבני הלגו וגדלו לגילאי 11-14, נחשפו למערכות לגו הנדסיות (לגו טכני) , לסיפורי פיראטים, טירות ואבירים ועוד ועוד.

    ח. המחשב הביתי והמשחקים האלקטרוניים היוו אתגר רציני למעבדות הפיתוח של לגו. בשיתוף פעולה עם חוקרים מארה"ב, אנשי מעבדת המדיה באוניברסיטה היוקרתית M.I.T פותחו מערכות של שילוב לגו הנדסי ותכנות מחשב נגישות לילדים. הייתה זו הצלחה פנומינלית. הילדים תכנתו מערכות רובוטיות, מכונות תעשיתיות, כלים חקלאים ואין סוף רעיונות יצירתיות לשילוב מערכות לגו טכניות (כולל גלגלי שיניים, מנועים קטנים ועוד) ותכנות מחשב. כאן המקום לציין לשבח כי פרופסורים ומרצים בכירים בטכניון שבחיפה ובאוניברסיטת תל אביב, נרתמו להוראת לימודי טכנולוגיה בבתי הספר בישראל באמצעות מערכות "לגו-לוגו".

    ט. בשנת 1968 העלה הבעלים של חברת לגו וממציא הקוביות המהפכניות, רעיון לבנות דגמים גדולי ממדים ולהעמידם בחזית בנייני ההנהלה והמפעל בעיירה בילונד. אמנים בחברה נענו לרעיון והחלו לבנות דגמים גדולי ממדים מלבני הלגו, דגמים של אתרים ברחבי העולם, דמויות ייחודיות וכד' . הרעיון הפך לפארק גדול ממדים שכולו בנוי מאבני לגו או מאלמנטים פלסטיים דמויי לגו. ארמון המלוכה של דנמרק בקופנהגן, סיור בסירה כשאתרים ידועים בעולם לצידי השיט כדוגמת הספינקס במצרים, הטאג' מאהל בהודו, מקדשים ביפאן ובקוריאה, הבית הלבן\ כל אלה בנויים ממאות אלפי לבני לגו. דגמי ענק ממליוני אבנים כדוגמת הר רושמור עם דמויות נשיאי ארה"ב, הצ'יף האינדיאני, שדה תעופה ענקי כולו מלבני לגו (המטוסים נעים על המסלולים וברקע קולות המראה), ספארי גדול ממדים ובו כל חיות הבר המוכרות, דגמים של טירות וארמונות מרחבי דנמרק ואירופה ועוד.

    י. פארק הלגולנד כולל אתרים של לונה פארק מהמשוכלים והיפים בעולם. "פולאר-לנד" טיפוס על פסגת "הר מושלג " ונפילה ממנו ברכבת הרים משוכללת. סיור בעולמם של הפירטים, במערותיהם הנסתרות, דגמים של סיפורי פיראטים מלאי חוש הומור, עולם האבירים, הפלגה בסירות תוך התזת מים על הסובבים אותכם, בית ספר לנהיגה בשפות הדנית או האנגלית, בו יוצאים הילדים עם "רשיון נהיגה בינ"ל". לקטנטנים פארק" דופלו לנד" לנערים המומחים "אזור הדמיון". אתרים תחת קורת גג (למקרה של גשם) הם ארץ האטלנטיס האבודה, הכוללת אקווריום עם דגים וכרישים נדירים. סרט טבע תלת ממדי, מעלית מסתובבת ממנה צופים על הפארק ועל העיירה כולה. לחובבי המזכרות חנות ובה כל מגוון משחקי לגו וכן מזכרות מביקור בפארק. לפארק ה"לגולנד" מחובר בית מלון ובו אין סוף פינות יצירה לכל בני המשפחה. חובה לציין כי פארק הלגולנד נועד לביקור משפחתי והגדולים נהנים ממנו לא מפחות מילדיהם. פארקי לגולנד נמצאים גם בעיירה ווינדזור באנגליה, ליד העיר סן דייגו בקליפורניה, בגרמניה ובמלזיה.

    אני מרשה לעצמי לסיים בנושא אישי. הח"מ היה מנהל השיווק ולימים המנכ"ל של לגו בישראל במשך שנים רבות. בשנת 1985 ניהלה חברת לגו מערכה משפטית, כנגד חברה ספרדית כאן בישראל. כל המנהלים הבכירים שהו בתל אביב תקופה ארוכה. בליל שבת אחת התארחו כל הנכבדים, כולל הבעלים והממציא של לגו, בבית הכנסת של קהילת "קרית קריניצי" בתפילת קבלת שבת (למעט אחד כולם לא היו "בני ברית") הקהילה קבלה אותם בחום רב. לאחר התפילה היו אורחי משפחתי לארוחת שבת מסורתית. כולם האזינו בענין רב לשירת "שלום עליכם מלאכי השרת " ו"אשת חיל" כשהטקסט תורגם לדנית ולאנגלית. הקידוש, כיסוי החלות, המאכלים המסורתיים, שירת זמירות לשבת וברכת המזון היוו אטרקציה לאורחים מדנמרק. הברכה לאורח הבכיר הסבירה את המאמר "איזה עשיר השמח בחלקו" והסבירה לגוטפריד קירק כריסטינסן שהמצאתו הביאו שמחה ואושר למיליוני ילדים ברחבי העולם. הדמעות בעיניו אמרו הכל. בסיום הביקור הובאה כל המשלחת לאזור עמק האלה, לאחר ברכת הנוטע, שתלו כל האורחים והמארחים עץ ב"יער לגו" ע"ש אידית וגוטפריד כריסטינסן .כשהוסבר לבעלים של לגו כי היער על שמו נמצא בעמק בו הביס דוד את גולית, פרץ בבכי של אושר. כשהזמין את רעייתי, בתי יעל ואותי לביקור בביתו שבבילונד, ביקש מאשתי מתנה, שתסרוג לו כיפה סרוגה, אותה קיבל בביקורנו. כשסיירנו איתו בבנין החדש של תולדות הלגו סיפר לי כי הרעיון עלה במוחו בעת ארוחת השבת בביתנו ועל כך גאוותי.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      איפה אפשר להשיג כאן לגו במחירים שפויים??

    2. 1

      אפשר להזמין באינטרנט או בחו"ל ,אגב הייתי בלגולנד בגרמניה מקום מהממם חבל על הזמן.